פברואר 14, 2013

ההנאה בהנעת עובדים

מוטיבציה היא הכוח המניע את העובדים והם אלה שמניעים את הארגון .

הנעה הידועה כמוטיבציה , היא מכלול התהליכים אשר מעוררים , מכוונים ומשמרים את ההתנהגות האנושית לעבר מטרה מסוימת .

עפ"י ההגדרה , למוטיבציה שלושה מרכיבים מרכזיים :עוררות , הכוונה ושימור. גם
הנעת העובדים צריכה להכיל את שלושת המרכיבים הללו כדי לשמר את המוטיבציה לאורך זמן ולרתום את העובדים להשגת המטרה הארגונית.

מוטיבציה היא כוח פנימי שמניע את האדם , הכוח שגורם לעשייה ונוצר מפעולות חיוביות עם תוצאות חיוביות . מוטיבציה היא אנרגיה המאפשרת לנו לקדם את עצמנו , להרגיש יותר טוב עם עצמנו , מסופקים , שבעי רצון ואלה נובעים מההישגים שלנו , מהמטרות שהגדרנו לעצמנו .

ישנם 2 סוגי מוטיבציה : חיצונית ופנימית

מוטיבציה חיצונית – מגיעה מחוץ לעצמך והיא איננה יעילה כמו המוטיבציה הפנימית. היא כוללת את היעדים, הערכים ותחומי העניין של אחרים אשר משפיעים עליך.

מוטיבציה פנימית – כוללת את היעדים שלך, את הערכים שלך ותחומי העניין שלך.

בפשטות אלה הם צרכים המניעים התנהגות , אם נבין מה הצרכים הבלתי ממומשים של עובד מסוים, נוכל להניעו .

 כמנהלים בארגון, אנו תמיד שואפים למקסם ולהגביר את תפוקת העובדים שלנו
וזאת נוכל לעשות באם מצליח לזהות מה מניע אותם לפעולה .

 בחרתי להציג צרכים חשובים אלה בהתבסס על תאוריות פסיכולוגיות:

1. צורך בהישג – עובדים המונעים בעיקר מצורך בהישג מחפשים את הסיפוק בהשגת האתגר . הם רוצים וחותרים להפעיל את כישוריהם , להדגיש את חוזקותם להתעלות על אחרים ולהצליח ! לאנשים המונעים מצורך בהישג יש הנעה פנימית (= מוטיבציה פנימית ) . הם קובעים לעצמם מטרות ריאליות ומשיגים אותם .

חשוב לזהות עובדים אלה ולאתגר אותם במשימות חדשות .

2. הצורך בכוח – עובדים המונעים מצורך זה מוצאים בד"כ סיפוק בהשפעה על אחרים ושליטה בהם . הם אוהבים להנהיג , לשכנע ולהשפיע על מצבים .בד"כ הם הופכים למנהיגים הבלתי פורמאליים של הקבוצה ושואפים לעמדות של פיקוח וניהול .

חשוב לתת לעובדים אלה הזדמנות להשפיע על אחרים , לקבל החלטות ולנהל פרויקטים.

3. הצורך בהשתייכות – עובדים המונעים מהצורך להרגיש שייכים שואבים סיפוק מעבודת צוות , חשוב להם לפתח מערכות יחסים ולחוש סיפוק מהחברויות במקום העבודה .

חשוב להציבם בצוותים ובתפקידים תקשורתיים.

4. הצורך באוטונומיה –עובדים כאלה זקוקים לחופש ועצמאות . קשה להם לפעול במיטבם כשהם נתונים לפיקוח צמוד . ניתן להניע אותם בהצלחה אם נאפשר להם לעבוד בצורה עצמאית .

חשוב לתת להם להיות אחראים על עבודתם .

5.הצורך בהערכה – עובדים אלה אוהבים הכרה ושבח . חשוב להם העידוד ויתרה מכך חשוב להם מאוד שיכירו בעבודתם ויעריכו אותה . תשומת לב וכבוד מניעים אותם ואת עבודתם .

 חשוב לתת להם משוב בשפע והכרה על העבודה החשובה והטובה שהם מבצעים .

6.הצורך בביטחון – עובדים אלה שואבים סיפוק מביטחון במקום העבודה ,סביבת עבודה ללא סיכונים יחסית , הכנסה קבועה וסביבת עבודה נטולת סיכונים .בד"כ יהיו בתפקידים המבוססים על וותק .

חשובה להם משכורת והטבות

7. הצורך בשוויון – לאנשים אלה חשוב מאוד לקבל יחס הוגן . בעלי תחושה חזקה של מצפון ומוסר. הם ישוו עצמם לעובדים אחרים והנעתם תפחת אם יגלו חוסר שוויון .

חשוב שבארגון לא תתקיים אפליה .

8. הצורך במימוש עצמי – לעובדים אלה חשובה הלמידה ויצירתיות בתפקיד . אנשים המונעים מצורך זה עשויים לאתגר עצמם לא רק לשם ההישג וההכרה אלא גם מהסיפוק שיש בניסיון חדש וגילוי עצמי .

חשוב לאתגר אותם בתפקידים המסייעים להם לממש את הפוטנציאל שלהם.

 אם כך , חשוב לברר מה מניע את העובדים שלכם . כאמור , אנשים שונים מונעים מדברים שונים. תפקידו של המנהל לאתר את צרכיו האישיים הסובייקטיביים של כל עובד ולמצוא דרכים להיענות ולספק צרכים אלה . באם נפעל כך , אין לי ספק שתפוקת העובדים ותפוקת הארגון כולו תגדל .

בהצלחה !

 שלכם ,
ויק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה