פברואר 14, 2013

אינטלגנציה רגשית - סוד כל הקסם !

"אם הכוח המניע של האינטליגנציה בעולם העסקים של המאה העשרים היה המשכל (IQ) אז בשחר המאה עשרים ואחת זה יהיה האינטליגנציה הרגשית (EQ)" (סווף וקופר 1997)

אז מה זו בעצם אינטליגנציה רגשית ? אם פעם דיברו על אינטליגנציה אז איך עכשיו היא קשורה לרגש ... ומה יוצא לי מזה ?!

אינטליגנציה רגשית זו היכולת של אדם לזהות את מה שהוא והאחר מרגישים בזמן אמת ולבחור פעולה. דבר הדורש שליטה עצמית רבה. האינטליגנציה הרגשית משלבת בין אינטליגנציה בינאישית לאינטליגנציה תוך אישית ובמילים אחרות , אינטליגנציה רגשית מתקיימת כאשר יש איזון בין השכל , הרגש וההתנהגות .

ניתן לסכם את רב המכר של דניאל גולמן "אינטליגנציה רגשית" במשפט אחד עיקרי והוא :
"היכולת להבין , לזהות ולהשתמש ברגשות באופן מושכל עפ"י בחירה" .

הצלחה בעולם בכלל ובעולם העסקים בפרט נובעת מהיותנו בעלי אינטליגנציה רגשית. ואני אסביר ...
 בתהליך השיווק נדרשת רמה גבוהה של מיומנויות רגשיות בשני היבטים מרכזיים:

אינטליגנציה תוך אישית – התכווננות אל עצמנו פנימה . לאינטליגנציה זו נדרשת מודעות גבוהה להיכרותנו את עצמנו , להכיר את החזקות והחולשות שלנו ,מטרות ויעדים שהצבנו לעצמנו , באיזה טקטיקה אנקוט וארגיש בה נוח כדי לקדם את היעדים והמטרות, הדימוי העצמי שלי , הביטחון העצמי שלי שאיתו אני מגיע לפגישה.
ברור שככל שהביטחון העצמי גבוה ,הדימוי העצמי יוקרן החוצה ויקל עלינו בפיתוח קשרים טובים יותר עם הלקוחות שלנו.
אינטליגנציה בינאישית – הקשר עם האחר – חשוב שתהיה בשיחה / בפגישה הקשבה פעילה והתעניינות אמיתית בצד השני. השאלות שנשאלות חשוב שהן תהיינה שאלות פתוחות שידרבנו את הצד השני להיפתח לשתף פעולה ולגרום לו לביטחון בשיחה ובנו. בנוסף ערך ההקשבה הפעילה בדיאלוג חשובה מאוד כדי לייצר את הכימיה הנכונה עם האדם הפוטנציאלי וחשוב לא פחות כדי להבין באמת מה הלקוח צריך ורוצה.

חשוב להיות מודעים לתהליך ולתבל אותו בטכניקות שפה תומכות כגון:

- הכרה בצד השני - להשתמש כשאפשר במשפט כמו "אני מבין אותך"

- ליצור הבנה במהלך השיחה.

- להביע אמפטיה - "אני הייתי גם........"

- להשתמש במילה "אני" לשם דוגמאות ולא במילה "אתה".

- לא להגיד "לא" באופן ישיר אלא – "אני אבדוק אם ניתן, אשתדל ,אעשה כמיטב יכולתי" .

 כדאי ורצוי להשתמש בשפה שהלקוח מדבר בה כדי לייצר כימיה טובה יותר ושהחיבור יהיה טבעי יותר .
כדאי מאוד להתעניין באדם הפוטנציאלי שמנגד ולהכיר את עולמו הפנימי , האישי יותר. זאת עושים באמצעות שיחה אותנטית ונעימה ובה משתפים משלנו וכך הלקוח מרגיש נוח לשתף משלו.

כדאי מאוד לכתוב לעצמנו את הדברים כדי להעצים ולחזק את הקשר והאינטימיות ובכל שיחה / פגישה להמשיך מהיכן שהפסקנו ועוד קצת . חשוב לשמור על מינונים נכונים ולהישאר מקצועיים ועם זאת מאוד אישיים.
 חשוב מאוד לשים לב לתקשורת ה-א מילולית שמתרחשת בפגישה – מכירים את המשפט "מה שלא מדבר מתנהג ?!" אני מאוד מאמינה ששפת הגוף היא אותנטית , טבעית וספונטאנית ובד"כ אמיתית יותר מכל מה שנגיד אי פעם וזאת כי התגובות הם בלתי מודעות שלא כמו בשיחה ובמילים שבהם אנו נדרשים להתנסח , לחשוב ולומר . לכן היא השפה החשובה !!!!

ככל שנבין יותר את האדם שעומד מולנו ואת שפת הגוף שלו כך יקל עלינו לקדם את המטרה בצורה אפקטיבית יותר.

ועכשיו לתכל'ס – אז איך עושים את זה???

מכירים את מודל כ.ב.ש.ה ?

מודל שמאוד עוזר להתנהל בחיים ובטח ובטח בעסקים . זהו מודל לתקשורת בינאישית שמקל עלינו את הבנת העולם ומייצג 4 מניעים עיקריים בחיינו: כבוד, בטחון, שייכות (אהבה), הצלחה.
כאשר אנו מזהים איזה מניע משפיע על האחר או במילים פשוטות מהם "הכפתורים" שמניעים אותו, קל לנו יותר לייצר ולנהל שיחה/פגישה אפקטיבית ומעצימה .

לדוגמה: אם אנחנו מזהים שהלקוח הפוטנציאלי מונע משייכות , ז"א חשוב לו להרגיש שייך ואהוב . נוכל לשלב אותו בתהליכי העבודה כך שירגיש שייך ,אהוב, חשוב ונחוץ לתהליך וזה יגרום לתהליך להתנהל בצורה נעימה ומשמעותית יותר עבורו.

אם נזהה שהלקוח שלנו מונע מהצלחה נדבר איתו במושגי הצלחה ונוכיח לו בפועלנו כי כישלון אינו בא בחשבון מבחינתו .

מניסיוני האישי , הדברים האלה עובדים ובגדול !!! בכל שנותיי המקצועיות ובחיים בכלל הרגשתי תמיד שהרבה דברים מתנהלים בצורה טובה יותר בזכות כישוריי החברתיים , יחסי האנוש הטובים ויכולתי לראות את האחר בעיניי , אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה משיגים בקלות יחסים טובים ועוצמתיים עם הסביבה.

הנחת היסוד שאני מסתובבת איתה בעולם היא : "אני מבינה טוב את עצמי ולכן מסוגלת להבין טוב אחרים"

האינטליגנציה הרגשית הופכת אותנו ממנוהלים למנהלים. היא מקנה לנו את הכללים הדרושים לנהל את רגשותינו . זה שילוב מנצח בין שכל לרגש – אנו בוחרים מתי ואיך להשתמש ברגשותינו על מנת להצליח בכל תחומי חיינו .

ולסיכום אוסיף ואומר שהיכולת שלנו לקרוא ולזהות את רגשותינו , להבין אותם ולשלוט בהם משפיעה על ביצועינו המקצועיים ועל איכות עבודתנו . האינטליגנציה הרגשית כוללת יכולות כמו : מודעות עצמית , בטחון עצמי, דבקות במשימה, מוטיבציה עצמית , אמפטיה, יכולת להשפיע ,ליזום ולקבל שינוי .

 זוהי יכולת נרכשת שאפשר לאמן ולהתאמן עליה כי כמו השרירים בגופנו גם הרגשות זקוקים לאימון תמידי על מנת להתפתח.

מזמינה אתכם לנסות , מבטיחה שזה יעבוד כמו קסם ...


שלכם,
ויק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה