אוגוסט 18, 2019

ילדים הם בדיוק כמונו, ההורים.
יש להם רגשות, חלומות,צרכים פיזיים ורגשיים, וגם פנטזיות ופחדים.
הם מתמודדים עם כשלנות וחששות.

לעיתים מצליחים יותר ולעיתים פחות.
מאחר והכל חדש להם, הם לומדים את ההתנהגות שלנו, ההורים,
וכך גם הם מסגלים התנהגויות.
 
היכולת שלהם להבין ולפרש את מציאות חייהם שונה מזו שלנו המבוגרים,
ולא פעם אנחנו צריכים לתווך להם סיטואציות מחייהם.
כשהם נולדים, הדבר הראשון והטבעי שהם עושים
הוא לצפות בנו ההורים -  ומתוך הצפייה הזאת הם מסיקים מסקנות על העולם.
מסקנות אלה לא תמיד נכונות כי הם צעירים, זוכרים ?!
 
את המסקנות שהם הסיקו בלי באמת להבין את מה שעמד מאחוריהם 
הם לוקחים איתם להמשך חייהם.
 
כשאנחנו מבינים את האסטרטגיה שהילד הפנים ולמד
חשוב להסתכל על הדברים ובמיוחד על אסטרטגיית הפעולה שהילד בוחר.
לעיתים רבות , קשה מאוד לנו ההורים "להשלים" ולהודות
שההתנהגות של הילד היא לא הטבע שלו,
היא לא הצורך שלו היא פשוטה כמשמעה - למידה.
והרי הילד בן 3 או אולי 5 היכן יכול ללמוד התנהגות זו הכי טוב - נכון , בבית!
 
כשהוא נחשף שוב ושוב לאותם דפוסים, מתבונן, לומד ומפנים.
בד"כ, לנו כהורים קשה להודות, כי אנו "לימדנו" את ההתנהגות שעכשיו כ"כ מפריעה לנו.
אז מה הורה יכול לעשות כדי לשנות את בחירתו האוטומטית כמעט של היקר לו מכל?
אתם בטח כבר מבינים.כשההורה ישנה את דרכו
הילד לאט לאט יבחין בשינוי וישנה בהתאמה את התנהגותו.
מודלינג כך קוראים לזה .
הילד עשה ועושה מודלינג עלינו ההורים.
בעצם , הילדים מצלמים את מגוון התנהגויותינו,
מפנימים ומתנהגים בדיוק כמונו .
 
לדוגמה : אם הילד עקשן ,
זה לא סתם, הוא לא בהכרח נולד עקשן,
ישנה סבירות מסוימת שהוא למד להתנהג בעקשנות בבית.
ועכשיו לנו המבוגר האחראי נשאר לעשות מודלינג על אדם שמתנהל 
בסיטואציה דומה טוב יותר מאיתנו.
 
גם אם לא חשבנו כך,שאנחנו לא מתנהלים טוב בסיטואציה. 
אנו מבינים עפ"י התנהגות הילד שמשקף לנו את המציאות הקיומית.
 
 מודלינג ב- NLP  הוא תהליך של יצירת מצוינות בכל תחום בחיינו,
על ידי לקיחת דוגמה ממישהו שעושה זאת הכי הכי טוב.
בתהליך המודלינג אנחנו "נכנסים לנעליו" של אותו אדם
על ידי לימוד ואימוץ ההתנהלות שלו.
זהו תהליך שבו אנחנו למעשה ממקסמים את היכולות שלנו
והופכים להיות גרסה מוצלחת יותר גם של עצמנו.
המושג מודלינג במובן זה לקוח מתחום ה-NLP
מייסדי ה-NLP - ריצ'רד בנדלר וג'ון גרינדר דגמו את האסטרטגיות של
כמה אנשים מצוינים בתחומם, והביאו לעולם את מיומנות ה-MODELING
שמאפשרת לנו להידמות למומחים בתחומים בהם אנחנו מעוניינים להצטיין.
 
בתהליך זה אנחנו מאתרים את המאפיינים של ההתנהלות של האדם 
שאליו אנחנו רוצים להידמות: 
* התבוננו היטב בדמות של
האדם שבחרתם...

* שימו לב להבעות הפנים של הדמות, איך היא עומדת, איך היא נעה...

* הקשיבו לדרך בה היא הוגה את המילים, לאינטונציה, לגובה הקול וכן הלאה...

* שימו לב לכל פרט שמייחד אותה...

* כאשר אתם מרגישים שאתם מכירים היטב את אופן ההתנהלות של האדם
שבחרתם בו כמודל, עצמו עיניים ודמיינו אותו מתנהל באופן מיטבי בסיטואציה מסוימת...

* דמיינו רצף של פעולות שמתרחשות בסיטואציה זו, והיו מודעים למה שמתרחש שם...

* לאחר שהתבוננתם היטב בהתרחשות ולמדתם היטב את אופן ההתנהלות, אתם מוזמנים לחוות את הסיטואציה בעצמכם דרך הדמות הנבחרת:

* פסעו עכשיו  פנימה אל תוך הדמות, וחוו את הסיטואציה דרך הגוף של הדמות...

* דמיינו שאתם מתבוננים דרך העיניים שלה, שומעים דרך האוזניים, מתנועעים בדיוק כמוה...

* היו מודעים לתחושות שלכם... לרגשות שעולים תוך כדי שהות בדמות...

* לאחר שאתם חשים בנוח בתוך הדמות, בחרו סיטואציה עתידית שבה אתם זקוקים להתנהלות מיטבית זו...
* חזרו על כך כמה פעמים שנדרש לכם על מנת שתחושו הכי נוח וטבעי להתנהל על פי המודל, לאחר מכן, חפשו הזדמנויות וסיטואציות שבהן תוכלו להתנהל בדפוסי ההתנהלות הרצויים שאימצתם.
 
ועכשיו, התווסף לכם כלי נוסף כדי ללמד אתכם וגם את ילדכם בחירה ואסטרטגיית פעולה שונה מזו הרגילה שבאוטומט שלכם. 
 
כשאתם וגם ילדכם בהתאמה תאמצו אסטרטגיה זו ותנהגו כפי שהייתם רוצים
תתרחש למידה ואיתה התנהגות חדשה.
ההבדל הוא שהפעם התנהגות זו תתקבל בברכה. :-) 
 
בהצלחה!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה