אוקטובר 11, 2013

מוטיבציה - תיאור מקרה

מוטיבציה היא הרצון האנושי, הרצון האישי של כל אחד מאתנו. המוטיבציה מכוונת אותנו למטרות, להתנהגויות שיממשו את הרצון שלנו. היא הדלק והמצפן שמכוון את מסע חיינו. לא תמיד קל לזהות את המוטיבציה, לדעת מה רוצים. לא תמיד מה שרוצים אכן מתאים , ופעמים רבות אין לנו כוחות ואמון בעצמנו כדי להגשים את המוטיבציות שלנו. 

חלק מהמוטיבציה הוא מודע, וחלקו בלתי מודע

החלק המודע הוא זה הנגיש לנו, שאנחנו יודעים אותו. אם שואלים אותנו 'מה אנחנו רוצים?' התשובה שלנו היא מהמודע. למשל, אני רוצה להצליח, ללמוד, לאכול, להתאהב , ועוד 
החלק המודע הוא 'השכבה העליונה' של מבנה המוטיבציה, שברובו הוא לא מודע, הרבה מהמניעים והפעולות שלנו נובעים ממקורות שאנו לא יודעים אותם, שהם לא מודעים לנו.

פעמים רבות המוטיבציה הלא מודעת חסומה בפני המודעות שלנו כי היא מעוררת בנו חרדה, או כי אנו חוששים מתגובות הסביבה.

המניע המודע יהיה גלוי, המניע הלא מודע יהיה סמוי, והוא יכוון את הפעולות שלי.

השאיפה הסופית היא ליצור מוטיבציה פנימית. היא חזקה ויציבה יותר, היא מחוברת לעולמו הפנימי של האדם, ומכך שהיא משמעותית יותר. מוטיבציה פנימית מפעילה את האדם ללא השגחה של אדם חיצוני. האדם רוצה מתוך עצמו, ומתוך הרצון הזה הוא מתאמץ גם שקשה. מיקוד השליטה הוא פנימי, ובכך עדיף משמעותית על מוטיבציה חיצונית שמונעת מקבלת תגמול חיצוני .
מוטיבציה חיצונית כאמור, מיקוד השליטה חיצוני, היא פחות יציבה כי היא 'תלויה בדבר'- בחיזוק או בהשגחה של משהו חיצוני. יש פרס או כפיה- המוטיבציה קיימת, אין פרס וכפיה- היא נעלמת.

בפועל אפשר לשלב בין המוטיבציות, ויש מקום למוטיבציה שקשורה למשימה ולמניעים חיצוניים ומוטיבציה שקשורה להישג ולסיפוק , והיא פנימית יותר.
האם ניתן להשפיע על המוטיבציה ?
התפיסה המקובלת כיום היא שלאדם יש מודעות ובחירה על תחומים רבים בחייו. הוא יכול לכוון את המוטיבציות שלו בשליטה עצמית שלו, כך , שבעצם יש לו אחריות על המוטיבציה שלו. ישנם תחומים שהם מעבר לשליטה של האדם, למשל, אינסטינקטים , דחפים, טמפרמנט מולד, ודפוסים שנרכשו בגיל צעיר. אחריותו של האדם היא להכיר את המאפיינים שלו, ולהפיק מהם את המיטב.

הרבה פעמים תחושת תקיעות לאורך זמן מובילה אותנו להחליט ולעשות שינוי בחיינו. 

כך הגיע אליי עומר שם בדוי בן 39 בעלים של חברה נשוי ואב ל -2 ילדים .

ההמלצה שקיבל מחבר הייתה הבסיס לאמון שנתן בי להנחות ולהוביל אותו בתהליך שינוי באמצעות NLP ודמיון מודרך .

המוטיבציה של עומר נבעה ממצב כלכלי דחוק וחשיבות המשפחה. ההבנה שהוא, מהווה מודל חיקוי לעובדיו ולילדיו. כשראה שהם בדיוק כמוהו מגיבים בכעס אחד כלפי השני, קצרי סבלנות ולעיתים שקטים ומתכנסים הבין שעליו לשנות את הרגליו ,ושיזדקק לעזרה מקצועית.

עומר הגיע עם מוטיבציה גבוהה כאשר רצה להימנע מהתנהגות מסוימת והיה ספקן לגבי יכולתו להשתנות. אך עם תקווה גדולה לשינוי.

עומר היה מחויב לתהליך והגיע בעקביות למפגשים בנוסף הוא שיתף פעולה בצורה מלאה עם התהליכים,
"היכולת שלך להקשיב להבין את הבעיה ולפתור אותה בזמן קצר יחסית היא מדהימה בעיניי" כתב לי עומר בסיום המפגשים.

עומר הגדיר מטרה חיובית ומפורטת שכללה מרכיבים מחשבתיים, רגשיים והתנהגותיים בתקשורת התוך אישית והבינאישית בפאן העסקי והמשפחתי.

הוא הבין שהשגת המטרה היא בשליטתו המלאה והצליח לדמיין את השגתה ,בתהליכים לחיזוק משאבים פנימיים התחזקה תחושת היכולת לקחת אחריות , ובתהליך "הדהוד" לשחרור מאמונות מגבילות ניסח אמונה חדשה לפיה הוא מאמין
ביכולתו לקחת אחריות על החיים שלו.

עברנו תהליכים עוצמתיים תובנות עלו והניעו אותו להשגת המטרה.

בסיום התהליך עומר מסכם : "החוויה במפגשים הייתה מאוד מעצימה, כל מפגש , הכיל בתוכו ידע, תובנות ורגש אשר תרמו להתקדמות מתמדת ממפגש למפגש לכיוון השגת המטרה. דבר אשר תרם מאוד למוטיבציה שלי להמשיך ולהגיע , ".

אפשר להגיד בסיפוק שהמטרה הושגה! הכלים שעומר היה צריך לשם כך סופקו וההרגשה נפלאה !

בשיטת NLP ודמיון מודרך ישנם כלים רבים המסייעים ומניעים את האדם לעבר השגת מטרתו

ולהפוך כל דמיון למציאות !





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה