ספטמבר 09, 2013

יום הכיפורים שלי

אני אוהבת את יום כיפור. כי בין אם צמים ובין אם לא, ביום כיפור נשארים ביחד בבית, לא עושים סידורים, לא עובדים, רק נחים, קוראים וישנים.
אם לא חם מדי, יוצאים קצת לטייל, מסתכלים סביב, מדברים עם השכנים ולא עם אנשים בפלאפון.
אני לא זוכרת מתי בפעם האחרונה יצאתי מהבית בלי לקחת את הנייד שלי או את המפתחות של האוטו. בעצם אני זוכרת מתי, ביום כיפור של שנה שעברה.

בעוד מספר ימים יחול יום הכיפורים יום כיפור, היום שלי. אוהבת את השקט. כיבוי כל המתגים. אני מגלגלת בראשי כבר שבוע את הביטוי הזה "חשבון נפש". 

השקט והשלווה סובבים אותנו ביום זה. הכל שובת. כאילו העולם עומד מלכת. היקום משתף פעולה על מנת לאפשר, להכריח, לדרוש, התכנסות פנימה. בדיקת הנפש שלי באינטראקציה עם עצמי ועם הזולת. בדיקה של הכעסים, העלבונות, הטינות, וכל הרגשות השליליים שמכבידים ומעכבים אותי .
רגשות אלה אינם רצויים או טובים לאיש .

מכירים ............"הפוסל במומו פוסל" ? . אם אני כועסת, נעלבת, נוטרת טינה או כל דבר שעולה בראשכם, עלי לבדוק היכן הדברים נוגעים לי. מדוע אלה עוררו בי כאלה רגשות? אולי גם אני נושאת באשמה, אולי לא הבנתי דברים כראוי? ואולי הוצאתי דברים מהקשרם בגלל פגיעות/ רגישות יתר ? 

אנו כבני אדם נותנים משמעות ופירושים לכל דבר שקורה בחיים שלנו .
אנחנו בוחרים את המשמעות והפירושים ואלה משפיעים על התגובות שלנו .
אנחנו בד"כ מסתכלים על אירועים בחיינו כטובים, רעים, מזיקים או מועילים. כל אירוע/ זיכרון / חוויה "זוכה" למשמעות וכך אנחנו מתייגים ומתייחסים לאירועים בהתאם למשמעות שייחסנו לה. 

כמובן שלכל התרחשות אפשר להוסיף משמעות אחרת או להסתכל בזווית ראייה שונה על הסיטואציה, לאנשים יש מנגנון שמוסיף משמעויות בצורה אוטומטית על סמך הערכים והאמונות שלהם. משמעויות אלו יקבעו איך אדם ינהג ואיזה החלטות יקבל.

ריפריימינג (Reframing), מהמילה האנגלית פריים (שינוי מסגרת). זוהי טכניקה בשיטת ה- NLP שמאפשרת למקם את התמונה במסגרת אחרת תוך שאנו משאירים את עיקר התוכן, אנו משנים את המסגרת דרכה אנו מסתכלים.

ז"א לתת פירוש אחר לאותו מצב (מיותר לציין , שהמטרה היא ליצור פרשנות חיובית יותר).

"המשחק" עם משמעויות וערכים של אירועים בחיינו מאפשרת לנו לשנות את התפיסה והגישה שלנו ושל אחרים . 

באמצעות הריפריימינג אנחנו משנים את מיקוד תשומת הלב שלנו כך, שבעקבות התפיסה החדשה אנחנו נרגיש או נתנהג שונה. הרבה פעמים אדם אינו רואה משמעויות נוספות פרט למשמעות שהוא נתן בצורה אוטומטית לעניין. ומשמעויות נוספות גורמות ללמידה , הבנת תהליכים ובכלל נקודת מבט רחבה יותר. 

ריפריימינג יכול להינתן בהקשר (שינוי של מקום וזמן) או במשמעות הניתנת למצב (פירוש אחר, עוד נקודת מבט), כמו גם בשאלות הנשאלות בקשר אליו, או במילים שבהן נשתמש. 

לדוגמה, כאשר נאמר "הבעיה היא...", החלפת המילה "בעיה" במילה "מטרה" תשנה את החוויה הסובייקטיבית שלנו. המילה "בעיה" עלולה להעלות פעמים רבות חוויות של קושי, מצוקה או מאבק - ואילו במילה "מטרה" החוויה הסובייקטיבית תחבר אותנו מיידית לתמונה או לתחושה של סקרנות, אופטימיות ואתגר. 

כאשר אנחנו בוחרים לשנות מילה או להחליף את השאלה, נשנה את החוויה - ומכאן ניתן כבר להגיע לפתרונות חדשים, כאלה שלא מצאנו קודם. 

כך כאשר אנחנו משנים את האופן שבו אנחנו מדברים עם עצמנו, על עצמנו או עם אחרים - אנחנו יכולים לתת לדברים משמעות אחרת, חדשה. מתוך כך נשנה את הרגשות שלנו, וכפועל יוצא גם את התגובות שלנו - מה שיעניק לנו אפשרויות נוספות בחיינו.

ריפריימינג היא טכניקה מצוינת בהליך הטיפולי ובחיי היום יום, המאפשרת לנו להעצים ולשנות מבנים של חוויות, תחושות ורגשות. 

הידיעה שיש באפשרותנו לבחור בכל רגע נתון בפירוש אחר, חדש, תעניק לנו את היכולת לראות את המצב באור אחר - ומתוך כך לשנות את התחושות שלנו, לאפשר בחירה ממקום אחר ומעצים, כמו גם שליטה על הרגשות שלנו ועל החיים בכלל. 

מעניין יהיה לגלות מתי כבר בימים הקרובים תאפשרו לעצמכם לעשות ריפריימינג - כדי לראות את הדברים מנקודת מבט חדשה שתשנה את המסגרת של התמונה, ואולי זה יקרה ממש תיכף ביום כיפור .

אני מזמינה אתכם לקחת הפסקה קטנה מחיי השגרה העמוסים. חיים מלאי רעשים וקולות בלתי פוסקים, חיים תוססים ורוויי אקשן. בזמן המדויק ביותר, שנה חדשה בפתח.
משהו ביום כיפור, מעבר לצום וללבישת החולצה הלבנה, משדר משהו זך, נקי. מעין דף לבן חלק. נכון?!
אז בין אם אתם צמים ובין אם לא, זה הזמן לעשות חשבון נפש עם עצמכם, להיזכר אחורה על השנה שחלפה ולהביט קדימה על השנה שבפתח.

אני מאחלת לי ולכל אהוביי ולכם הקוראים אותי, שיהיה זה יום של ריכוז ושקט, של יצירת כוונה חדשה לשנה החדשה.

גמר חתימה טובה ,
ויק
 

2 תגובות: