פברואר 14, 2013

שיווק עצמי - נשמע לכם גס???

שיווק עצמי הוא ללא ספק כלי עבודה הכרחי לכולם .

כשאנו נדרשים להציג את הישגנו ותכונותינו החיוביות רובנו מתחילים לגמגם , להצניע את הישגנו , מפחדים להישמע שחצנים .נשמע לכם מוכר ???

"למכור" את עצמנו גורם לנו להתכווץ .
אז מה לעשות ? ראשית לשנות את הגישה ולהבין ששיווק עצמי הוא ניצול נכון של הזדמנויות שנקרות בדרכנו , וכל זמן הוא זמן טוב לשיווק עצמי .
 שיווק עצמי הוא אחד הכלים החשובים באינטראקציה בין אנשים .

שיווק עצמי הוא הצגת עצמכם באטרקטיביות באמצעות הבלטת היתרונות והייחודיות שלכם .

כמנהלת שיווק שנים רבות , הגעתי למסקנה שרוב האנשים היום מחזיקים בתארים , תעודות , התמחויות מגוונות ועוד . כשמישהו פונה אלינו להציע את עצמו הוא מציג כמובן את תעודותיו , תאריו וכדומה . מה הבעיה ? או ,שהבעיה היא שלכולנו תארים זהים והבידול הוא בערך המוסף שבעיניי הוא "מי שאנחנו" . וכאן אני לגמרי מאמינה שזה מקומנו להראות את מי שאנחנו – דבר המתבטא באישיותנו הייחודית וכאן המקום להציג את החוזקות שלנו ובעצם לספר את הסיפור שלנו כי הרי לכל אחד הסיפור שלו . המטרה היא לגרום לאדם שמולך להתחבר ולהתלהב לא מהתארים שלך (שכאמור יש לכולנו) אלא ממך כאדם ייחודי ומיוחד .
אתן דוגמה הומריסטית , אך, כולנו יודעים שבכל צחוק יש שמץ של אמת ..
מכירים את דור האמהות שהיה אומר לנו : אל תרדי עם פיג'מה לזרוק זבל / למכולת השכונתית , כי אולי דווקא שם תפגשי את החתן שלך ? ! בגישה זו אני מחזיקה בעניין השיווק העצמי . לעולם אין לדעת איפה ומתי תיפגשו עם הלקוח הבא שלכם !

בספרה "אמנות השיווק העצמי – איך להרשים ולהתקדם בחיים " מלמדת פגי קלאוס איך להרשים אנשים . השיווק העצמי מבוסס על דימוייכם האישי ואופן ביטויו והצגתו בציבור בעזרת התקשורת שלכם.

תתארו לי בבקשה מה הופך אתכם למיוחדים ומעניינים בעיני אנשים שאתם רוצים להרשים? כדי לענות על כך , הנכם נדרשים לערוך חשיבה מעמיקה כדי לדעת מי אתם , להכיר את האותנטיות שבכם , מה מיוחד בכם שמבדל עצמכם מאחרים .

ועכשיו לתכל'ס – אז איך עושים את זה!!!
  1. שינוי אמונות (פרדיגמות ) הקשורות לשיווק עצמי – יש את אלה שיודעים "למכור" את עצמם בכל סיטואציה ואינטראקציה חברתית . וישנם רבים שנבוכים .
    ראשית , צריך לבדוק מהם האמונות הגלויות והסמויות שמונעות מאיתנו לשווק את עצמנו.
    פגי קלאוס מציגה בספרה מס' מיתוסים שכיחים :
    "אנשים מוקירים צניעות "- פאסה – קלאוס קובעת , " אנחנו חושבים שאם נהפוך את המסר שלנו לאישי מידי, או נתלהב מידי, ניראה בלתי מקצועיים, בעוד שבדיוק ההיפך,הם אלה שיהפכו אותנו למיומנים יותר בשיווק עצמי יעיל.
    "להתפאר היא מילה גסה "- לא בהכרח – לפי קלאוס , אדם המשווק עצמו ביעילות עושה זאת באופן שאינו גלוי לאחרים . שיווק עצמי הוא לדעת להבליט את מי שאתם באמצעות הבלטת הצדדים הטובים שלכם , באותנטיות, גאווה והתלהבות .
    "אני לא צריך להתפאר אחרים יעשו זאת בשבילי " – טעות ! – נהדר שאומרים וחושבים עליכם משהו טוב אבל בטח ובטח זה לא תחליף , אין אדם שיפעל למען האינטרס שלכם באותו להט שאתם תפעלו.
  2. כאמור , שיווק עצמי מבוסס על דימוי אישי שלי ותלוי במיומנויות התקשורתיות שלנו . תהיו מסוגלים לתאר מה הופך אתכם למיוחדים ומעניינים .
    מס' שאלות שיעזרו לכם להתמקד לפי קלאוס :
    מה לדעתכם או לדעת אנשים בחייכם חמשת הדברים החיוביים באישיותכם
    לאילו הישגים משמעותיים הגעתם בקריירה שלכם
    איזה מכשולים עברתם כדי להגיע למקום בו אתם נמצאים היום
    אילו מיומנויות חדשות רכשתם בשנה האחרונה
  3. הגדירו מטרות ריאליות ברורות לטווח הקצר והארוך ומפו את קהל היעד שלכם . הדבר יסייע במיקוד ובהשגת המטרה .

    לאלו מכם שחוששים או לא בטוחים איך עושים זאת , בחרו אדם שאתם סומכים עליו ושמכיר אתכם היטב ועשו עימו סימולציות בכדי לתרגל ולהביא אתכם לשיחה הבאה אותנטיים , מעניינים כאלה שרוצים לעשות איתם עסקים .

לסיכום:
  • חישבו מול מי אתם עומדים.
  • אימרו את מה שברצונכם לומר בסיפורים משמעותיים ומשעשעים.
  • זיכרו לקצר ולפשט.
  • דברו איתם ,לא אליהם.
  • שימו לב לעיתויי.
  • הפכו שיחות קטנות לשיחות גדולות.
  • היו מוכנים בהתראה קצרה.
  • הפעילו את חוש ההומור שלכם.
  • השתמשו בכל מה שיש לכם להציע.

ובנימה אישית , אני מקווה שהצלחתי להבהיר את עמדתי ולשכנע אתכם בחשיבות השיווק העצמי הפורמאלי והלא פורמאלי . כי כמו שאמרתי כבר בהתחלה, שיווק עצמי זה לא מילה גסה ... וכדי להרגיע את אלה שהדבר אינו טבעי להם אפשר להתאמן על זה ... אז יאללה לעבודה !!!

בהצלחה !

שלכם,
ויק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה